Notícies

Davant el debat sobre l’escola concertada

Davant el debat sobre l’escola concertada

per Secretaria de Comunicació -
Nombre de respostes: 0

Davant el debat sobre l’escola concertada: exigim rigor, respecte i drets laborals

La Federació d’Ensenyament de la USOC reclama un debat sobre l’equitat que respecti totes les xarxes educatives, valori la seva contribució social i incorpori la mirada laboral com a eix imprescindible i irrenunciable.

Davant del debat obert sobre la renovació del model de concerts educatius a Catalunya i les inquietuds —i preocupacions creixents— que aquesta situació està generant en diversos centres del sector, des de la Federació d’Ensenyament de la USOC (FEUSOC) volem expressar el nostre posicionament sindical i fer una crida clara i contundent a totes les parts implicades: no acceptarem cap proposta que posi en risc la continuïtat dels centres concertats, ni els llocs de treball, ni la dignitat professional dels seus equips.

És positiu que es vulgui parlar d’equitat al sistema educatiu. És un objectiu que compartim i defensem des de fa anys. Ara bé, aquest debat no pot derivar en una deslegitimació de l’escola concertada, que forma part del Servei d’Educació de Catalunya amb el mateix reconeixement legal que els centres públics. El model educatiu català és —per llei i per pràctica social— un model mixt, i pretendre esborrar o debilitar una de les seves xarxes és un atac frontal a la seva essència.

És absolutament inacceptable que es traslladi la responsabilitat de la segregació escolar a les escoles concertades. Molts centres d’aquest sector ja treballen, amb pocs recursos i amb molt de compromís, per acollir alumnat amb necessitats educatives especials, sovint sense el suport institucional necessari per fer-ho amb garanties.

Per això, exigim un canvi de perspectiva: l’equitat no es construeix assenyalant, sinó col·laborant; no s’imposa, es planifica.

Cal més planificació conjunta, més recursos, més diàleg i menys imposicions unilaterals des de despatxos que sovint desconeixen la realitat educativa dels barris i les aules.

Cal un acord per incrementar la inversió de la Generalitat en educació, per arribar al 6% del PIB, com ja preveia la LEC l’any 2009. Si l’objectiu és l’equitat s’ha de plantejar per a tots els centres educatius. En cas de no ser així, serà un altre fracàs.

Qualsevol modificació del model de concerts tindrà un impacte directe en milers de treballadores i treballadors del sector educatiu: docents, administratius, personal de suport, vetlladores, educadores, personal de cuina, personal de neteja... Totes aquestes persones fan possible, cada dia, un servei d’educació de qualitat i amb compromís social.

No es pot exigir més compromís social als centres concertats si no es garanteixen els recursos necessaris per sostenir-lo. Cal avançar cap a un finançament adequat que permeti consolidar condicions laborals justes, estables i reconegudes, en coherència amb la importància del servei que es presta.

L’equitat educativa no pot ser només un objectiu pedagògic: ha d’incloure també la garantia de drets laborals i el reconeixement institucional del conjunt de professionals que formen part del sistema educatiu.

Recordem, amb tota claredat, que l’escola concertada no és subsidiària, ni residual: és estructural. Forma part, per dret, del model educatiu català i garanteix la llibertat d’elecció, el pluralisme pedagògic i l’accés a l’educació per milers de famílies. Voler debilitar-la és voler debilitar el mateix sistema educatiu.

Des de la Federació d’Ensenyament de la USOC, serem implacables en la defensa dels llocs de treball, de la qualitat educativa i del dret de totes les xarxes a ser tractades amb igualtat i respecte. Instem l’Administració a obrir immediatament un espai de diàleg real, amb participació sindical garantida, per construir amb consens i responsabilitat el futur del nostre sistema educatiu. Qualsevol altra via ens trobarà enfront, amb tota la força de la nostra representació i la legitimitat del nostre compromís.

I, com sempre, ens comprometem a defensar un Servei d’educació de qualitat per a tothom, plural, inclusiu, sostenible i amb drets laborals garantits per a les treballadores i els treballadors de totes les xarxes.