Notícies

Intervenció Secretari General FEUSOC Proposició de llei per assolir el 6 % del PIB en educació

Intervenció Secretari General FEUSOC Proposició de llei per assolir el 6 % del PIB en educació

per Secretaria de Comunicació -
Nombre de respostes: 0

La FEUSOC defensa al Parlament una educació finançada, equitativa i inclusiva per a tot el Servei d’Educació de Catalunya

Barcelona, 23 de setembre de 2025 — La Federació d’Ensenyament de la USOC (FEUSOC) va intervenir al Parlament de Catalunya en el marc del debat sobre la Proposició de llei per assolir el 6 % del PIB en educació, tal com estableix la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) des del 2009.

El nostre Secretari General va obrir la seva intervenció recordant que la FEUSOC és present a tots els àmbits educatius —educació infantil, lleure, escola privada, universitats— i que és el sindicat majoritari a les escoles d’iniciativa social, amb una representació creixent a la xarxa pública.

“Tot plegat ens reforça com a sindicat representatiu del conjunt del Servei d’Educació de Catalunya.”

Un finançament pendent més des de fa quinze anys

La FEUSOC va expressar el seu suport a la proposició de llei pel fet de recuperar l’objectiu del 6 % del PIB destinat a educació. Tot i així, va posar l’accent en la necessitat urgent d’un desplegament efectiu, advertint que no es pot repetir el que va passar amb la LEC:

“Quinze anys després de la LEC, encara no hem arribat al 6 %. No podem aprovar una nova llei i que, de nou, quedi en paper mullat.”

A més, es va remarcar que aquest 6 % no és només una aspiració política, sinó un compromís legal i internacional, recollit per la UNESCO, la LOMLOE i la pròpia LEC.

Dades preocupants i conseqüències evidents

La FEUSOC va alertar que Catalunya continua per sota de la mitjana estatal i europea en inversió educativa, amb una càrrega econòmica que recau desproporcionadament sobre les famílies i els mateixos centres.

“Les conseqüències són clares: abandonament prematur i segregació escolar.”

Inclusió, gratuïtat i justícia laboral: tres reptes clau

Tot i valorar positivament els objectius generals de la proposició, la FEUSOC va denunciar absències greus en el text legal:

  • No es fa cap referència al Servei d’Educació de Catalunya, que la LEC defineix com el conjunt de centres públics i d’iniciativa social sostinguts amb fons públics
  • No es garanteix la gratuïtat real: la Generalitat només finança el 80 % del professorat, que ha d’assumir més hores lectives per fer la mateixa tasca dins del mateix Servei, i el 40 % de les despeses de funcionament a les escoles concertades. La resta l’assumeixen les famílies i les mateixes escoles
  • No hi ha cap menció a l’educació especial concertada, que continua sense recursos suficients per atendre alumnat amb necessitats educatives específiques
  • L’escola inclusiva no pot ser només un principi declarat: calen vetlladors, especialistes i suports reals per fer-la possible a tots els centres del Servei d’Educació
  • El personal d’administració i serveis (PAS) continua exclòs del pagament delegat, malgrat ser essencial pel funcionament dels centres

“Sense recursos suficients, no hi haurà ni gratuïtat real, ni equiparació laboral, ni una escola realment inclusiva.”

Propostes clares de la FEUSOC

La FEUSOC va demanar establir de manera immediata un calendari de dotació de plantilles i d’homologació de condicions laborals de tot el personal del Servei d’Educació, especialment a les escoles d’iniciativa social.

“No podem reforçar una part del sistema i deixar l’altra enrere.”

També es va exigir incorporar el PAS al sistema de finançament i garantir una xarxa suficient i equilibrada de centres per assegurar l’accés en condicions d’equitat i qualitat.

Una oportunitat històrica… si es desplega amb garanties

La intervenció es va tancar amb una crida clara al compromís institucional:

“L’educació no és una despesa. És la millor inversió de país: cohesió social i futur econòmic.”
“La nostra responsabilitat com a sindicat és clara: garantir que aquest 6 % arribi a tot el Servei d’Educació de Catalunya, tant públic com d’iniciativa social.”