Notícies

Salut Laboral: Riscos en el sector docent

Salut Laboral: Riscos en el sector docent

per Secretaria de Comunicació -
Nombre de respostes: 0

El sector docent és un dels àmbits professionals on menys consciència es té de l’existència de riscos. La major part dels docents desconeix l’existència de la Llei 31/1995 de Prevenció de Riscos Laborals i, per tant, el seu contingut.

Com a professionals de l’ensenyament, estem exposats a riscos de seguretat, higiènics (agents biològics, químics, físics), ergonòmics i, especialment, psicosocials, com estrès, burnout, insatisfacció o violència. Un de cada tres docents els pateix i el 85% declara estrès o malestar emocional; prop de la meitat diu tenir una mala salut mental, i més d’un terç es planteja deixar la feina. La situació és crítica per al sistema educatiu català.

Tot i això, si es preguntés al col·lectiu quins riscos els afecten, pocs en sabrien fer una llista acurada. Els principals problemes que dificulten la prevenció són:

  • Manca de cultura preventiva
  • Vigilància de salut deficient
  • Malalties laborals no reconegudes
  • Riscos psicosocials infravalorats
  • Inexistència o antiguitat dels plans de prevenció
  • Manca de plans d’autoprotecció o sense revisions
  • Col·lisions de competències entre administracions

Cal conèixer els riscos per protegir la salut i la qualitat de vida. Unes bones condicions laborals i un pla de prevenció ben estructurat són imprescindibles.

Tipus de riscos

1. Riscos psicosocials

  • Sobrecàrrega de feina i estrès per càrrega lectiva, avaluació i gestió d’aula
  • Assetjament psicològic
  • Violència laboral i conflictes a l’aula
  • Insatisfacció laboral

2. Riscos ergonòmics

  • Lesions per esforços repetitius i postures estàtiques
  • Dolors musculoesquelètics per moviments incorrectes
  • Dolor d’esquena per transportar materials
  • Mobiliari mal ajustat
  • Fatiga visual
  • Trastorns de veu per ús intens i entorns sorollosos

3. Riscos de seguretat

  • Accidents en passadissos, escales, gimnasos i laboratoris
  • Riscos elèctrics i d’equips audiovisuals i TIC
  • Incendis
  • Violència laboral

4. Riscos biològics i higiènics

  • Biològics: grips, refredats, polls, pol·len...
  • Químics: pols, pintures, dissolvents, productes de neteja i laboratori
  • Físics: contaminació acústica, fatiga visual, mala il·luminació, condicions tèrmiques adverses, radiacions

5. Riscos derivats del treball

  • Exposició a soroll en aules i tallers
  • Gestió d’emergències i protocols de seguretat
  • Exposició a materials en laboratoris i tallers

La magnitud d’aquests riscos varia segons el nivell educatiu, les assignatures, la mida de la institució i les condicions de la infraestructura.

Què ha de fer un centre docent per minimitzar o eliminar riscos?

  1. Identificar i avaluar els riscos: Avaluació segons la LPRL: riscos físics, psicosocials, químics, biològics, etc.
  2. Elaborar un Pla de Prevenció:
    • Document obligatori integrat al PEC
    • Defineix mesures preventives, recursos i protocols per emergències, accidents, violència o assetjament
  3. Implantar mesures preventives:
    • Físiques i ambientals: neteja, ventilació, mobiliari, instal·lacions
    • Psicosocials: reducció de càrrega, suport emocional, formació en gestió d’aula i conflictes
    • Organitzatives: horaris raonables, temps de coordinació i descans, teletreball si escau
  4. Formar i informar el personal:
    • Formació obligatòria en prevenció
    • Informació clara sobre protocols, emergències, evacuacions
    • Tallers sobre benestar emocional
  5. Fer un seguiment i millora contínua:
    • Revisió periòdica de les mesures
    • Actualització del Pla de Prevenció
    • Escolta activa del personal: enquestes, reunions, suggeriments

Conclusió

Un centre docent segur i saludable ha de ser proactiu, preventiu i participatiu. No es tracta només de complir amb la llei, sinó de crear un entorn on tothom pugui ensenyar i aprendre en condicions òptimes.