El sector docent és un dels àmbits professionals on menys consciència es té de l’existència de riscos. La major part dels docents desconeix l’existència de la Llei 31/1995 de Prevenció de Riscos Laborals i, per tant, el seu contingut.
Com a professionals de l’ensenyament, estem exposats a riscos de seguretat, higiènics (agents biològics, químics, físics), ergonòmics i, especialment, psicosocials, com estrès, burnout, insatisfacció o violència. Un de cada tres docents els pateix i el 85% declara estrès o malestar emocional; prop de la meitat diu tenir una mala salut mental, i més d’un terç es planteja deixar la feina. La situació és crítica per al sistema educatiu català.
Tot i això, si es preguntés al col·lectiu quins riscos els afecten, pocs en sabrien fer una llista acurada. Els principals problemes que dificulten la prevenció són:
- Manca de cultura preventiva
- Vigilància de salut deficient
- Malalties laborals no reconegudes
- Riscos psicosocials infravalorats
- Inexistència o antiguitat dels plans de prevenció
- Manca de plans d’autoprotecció o sense revisions
- Col·lisions de competències entre administracions
Cal conèixer els riscos per protegir la salut i la qualitat de vida. Unes bones condicions laborals i un pla de prevenció ben estructurat són imprescindibles.
Tipus de riscos
1. Riscos psicosocials
- Sobrecàrrega de feina i estrès per càrrega lectiva, avaluació i gestió d’aula
- Assetjament psicològic
- Violència laboral i conflictes a l’aula
- Insatisfacció laboral
2. Riscos ergonòmics
- Lesions per esforços repetitius i postures estàtiques
- Dolors musculoesquelètics per moviments incorrectes
- Dolor d’esquena per transportar materials
- Mobiliari mal ajustat
- Fatiga visual
- Trastorns de veu per ús intens i entorns sorollosos
3. Riscos de seguretat
- Accidents en passadissos, escales, gimnasos i laboratoris
- Riscos elèctrics i d’equips audiovisuals i TIC
- Incendis
- Violència laboral
4. Riscos biològics i higiènics
- Biològics: grips, refredats, polls, pol·len...
- Químics: pols, pintures, dissolvents, productes de neteja i laboratori
- Físics: contaminació acústica, fatiga visual, mala il·luminació, condicions tèrmiques adverses, radiacions
5. Riscos derivats del treball
- Exposició a soroll en aules i tallers
- Gestió d’emergències i protocols de seguretat
- Exposició a materials en laboratoris i tallers
La magnitud d’aquests riscos varia segons el nivell educatiu, les assignatures, la mida de la institució i les condicions de la infraestructura.
Què ha de fer un centre docent per minimitzar o eliminar riscos?
- Identificar i avaluar els riscos: Avaluació segons la LPRL: riscos físics, psicosocials, químics, biològics, etc.
- Elaborar un Pla de Prevenció:
- Document obligatori integrat al PEC
- Defineix mesures preventives, recursos i protocols per emergències, accidents, violència o assetjament
- Implantar mesures preventives:
- Físiques i ambientals: neteja, ventilació, mobiliari, instal·lacions
- Psicosocials: reducció de càrrega, suport emocional, formació en gestió d’aula i conflictes
- Organitzatives: horaris raonables, temps de coordinació i descans, teletreball si escau
- Formar i informar el personal:
- Formació obligatòria en prevenció
- Informació clara sobre protocols, emergències, evacuacions
- Tallers sobre benestar emocional
- Fer un seguiment i millora contínua:
- Revisió periòdica de les mesures
- Actualització del Pla de Prevenció
- Escolta activa del personal: enquestes, reunions, suggeriments
Conclusió
Un centre docent segur i saludable ha de ser proactiu, preventiu i participatiu. No es tracta només de complir amb la llei, sinó de crear un entorn on tothom pugui ensenyar i aprendre en condicions òptimes.