Notícies

Reforma del Batxillerat: Un ajornament insuficient per garantir una formació científica completa

Reforma del Batxillerat: Un ajornament insuficient per garantir una formació científica completa

per Secretaria de Comunicació -
Nombre de respostes: 0

Des de la Federació d’ensenyament de la USOC, volem expressar clarament la nostra posició davant l’ajornament de la reforma del currículum de Batxillerat fins al curs 2026-2027 i les propostes actuals del Departament d’Educació. Tot i que valorem la decisió d’ajornar la reforma, considerem que aquest ajornament només serà útil si suposa una revisió real de les bases actuals, ja que les propostes presentades no responen a les necessitats del sistema educatiu ni garanteixen una formació científica de qualitat.

Una de les principals preocupacions continua sent la fusió de matèries científiques, com la Biologia i la Geologia amb les Ciències Ambientals o la Física amb la Química. Aquesta mesura comporta una pèrdua de profunditat i especificitat en matèries fonamentals per als estudiants que volen seguir carreres científiques. L’increment d’una hora setmanal a aquestes assignatures no compensa la reducció de continguts essencials i amenaça la formació de futurs professionals en l’àmbit STEM, una àrea clau per al desenvolupament de la societat.

A més, aquesta reforma inclou la reducció d'hores en les assignatures optatives per equilibrar l'augment d'hores en les matèries de modalitat. Aquesta mesura, a més de limitar la diversitat del currículum, retalla oportunitats per als estudiants de desenvolupar competències transversals i interessos personals, elements essencials en la seva formació global. No podem permetre que les hores dedicades a matèries optatives es vegin minvades, ja que això redueix les opcions per a una formació més completa i diversa.

El Treball de Recerca també necessita un reconeixement adequat. Aquesta eina és fonamental per fomentar l’autonomia, el pensament crític i la capacitat d’investigació dels alumnes. No es pot concebre com una tasca afegida sense una dotació horària clara i específica per al professorat que l’ha de tutoritzar. Per garantir la qualitat d’aquest projecte, és imprescindible que es reguli el temps dedicat a la tutorització del Treball de Recerca dins de les hores lectives setmanals establertes. Aquesta mesura asseguraria tant unes condicions laborals justes per als docents com el suport necessari perquè els alumnes desenvolupin projectes rigorosos i significatius dins del currículum de Batxillerat.

Tot i que celebrem la convocatòria de reunions amb docents i entitats científiques, insistim que aquestes trobades no poden ser només un tràmit formal. És fonamental que el diàleg sigui efectiu i es tradueixi en canvis reals en les propostes curriculars, escoltant les veus expertes i assegurant que les reformes responguin a les necessitats del sistema educatiu i no a interessos administratius o burocràtics.

L’ajornament fins al curs 2026-2027 ha de ser l’oportunitat per dissenyar un model educatiu consensuat, escoltant les propostes del professorat i les necessitats de les entitats educatives i científiques. Cal garantir que qualsevol modificació curricular prioritzi la qualitat educativa, no criteris burocràtics, i asseguri que Catalunya no es quedi endarrerida en la formació científica a nivell estatal i europeu.

Exigim que es reconsideri la fusió de matèries i es mantinguin les assignatures científiques tal com estan actualment, preservant la seva identitat i les hores lectives necessàries per garantir una formació sòlida i completa. A més, proposem que l’increment d’hores en les matèries de modalitat es faci sense retallar les hores destinades a les assignatures optatives, ja que només així podrem garantir tant la profunditat com la diversitat del currículum. Continuarem defensant fermament una educació de qualitat, que no comprometi la formació dels estudiants ni el treball dels docents, i demanem al Departament d’Educació que aprofiti aquest ajornament per escoltar les veus expertes i garantir que la reforma curricular respongui a les veritables necessitats del nostre sistema educatiu i del futur científic del país.