Notícies

L'Educació Especial també existeix

 
Imatge Secretaria de Comunicació
L'Educació Especial també existeix
per Secretaria de Comunicació - dimarts, 19 de maig 2020, 11:48
 

L’EDUCACIÓ ESPECIAL

ALGÚ SE’N RECORDA?

Des de la Federació d’Ensenyament de la USOC volem donar veu a un sector que se sent oblidat i abandonat per les administracions públiques: el sector de l'Educació Especial.

Com ens han fet arribar molts treballadors, no es parla a cap mitjà de comunicació de com serà la tornada a aquests centres educatius.

A la USOC sempre hem defensat el caràcter educatiu d'aquesta etapa, que a més té un component assistencial. I per als seus treballadors hem demanat la mateixa consideració laboral i professional que per a la resta dels docents. Durant aquesta crisi, a més, la Federació d’Ensenyament de la USOC ha denunciat que els Centres d'Educació Especial s'estan veient ignorats pel Govern. És el sector, amb diferència, més oblidat per les administracions, demostrant així poca preocupació en els protocols a seguir en una futura reobertura d'aquests centres en les fases de desescalada.

La polèmica obertura dels centres d'Educació Especial

El Govern Central va anunciar en el Pla de desescalada la reobertura d'aquests centres en la fase 2, perquè puguin anar els alumnes de forma voluntària. En aquest Pla, el Govern no ha detallat com serà aquesta tornada a les aules, ni les mesures per evitar contagis.

A la tercera Conferència Sectorial d'Educació presidida per la ministra Celaá, el dia 14 de maig, no van dir res dels Centres d'Educació Especial.

Aquesta última Conferència sectorial encara ha deixat més incògnites i més neguit entre les i els professionals d'aquest importantíssim sector, sembrant encara més incertesa.

Es permetrà l'obertura de centres d'Educació Especial per alumnes sabent que les mesures de seguretat que estaran vigents a la fase 2 resultaran impossibles d’ajustar a la realitat dels professionals que treballen en aquests centres d’Educació Especial.

Demanem al Govern de la Generalitat i en especial al Conseller, Sr. Bargalló, que escolti la veu dels professionals d’aquests centres:

  • La majoria de nens/es de les Escoles d’Educació Especial tenen gran necessitat de suport permanent per poder realitzar les activitats de la vida diària, com farem per mantenir els dos metres quan canviem bolquers, donem de menjar o rentem les dents? El contacte amb ells és imprescindible.
  • La majoria d’alumnes amb pluridiscapacitat tenen una salut fràgil i patologies afegides a la seva discapacitat de base, estan portats a hospitals per equips multidisciplinaris (pneumologia, digestiu, traumatologia, rehabilitació, cardiologia, etc.), crònics i pal·liatius. Com podrem atendre’ls a dos metres de distància?
  • Saben que alguns alumnes necessiten fer nebulitzacions, que els aspirin les mucositats i suport amb respiradors? Són un col·lectiu fràgil i vulnerable i no podem mantenir dos metres de seguretat.
  • Saben que son nens que fa dos mesos que no venen a l’escola i necessitaran abraçades per part del seu referent quan trobin a faltar la seva família amb la que han estat dos mesos seguits. Han de fer una adaptació escolar semblant a la de setembre.
  • Saben que molt alumnes no permeten que se’ls posi res al cap, ni a les mans ni a la cara? Creuen que podran dur mascaretes o guants? Que ho aguantaran? Que no se les tocaran e inclús se les trauran? Que no tocaran la dels companys o intentaran treure la que porten els professionals?
  • Saben que nosaltres som els responsables de la seva higiene diària, ja que la majoria no poden fer-ho sols?
  • Saben que molts alumnes tenen problemes conductuals? Inclús alguns presenten conductes agressives vers ells mateixos o vers als companys o professionals? Com farem la contenció d’aquests alumnes amb la distancia de seguretat?
  • Saben que molts alumnes amb problemes conductuals presenten estereotípies (moviments repetitius) com posar-se les mans a la boca o mossegar-se-les? Han pensat com ho farem perquè no toquin a altre company? Haurem de rentar mans cada minut?
  • Saben que molts alumnes pateixen crisis epilèptiques?, com els atendrem mantenint els dos metres de distància de seguretat?
  • Saben que els alumnes venen amb transport escolar i alguns amb les seves cadires ancorades a menys de dos metres de seguretat? Funcionaran aquests autobusos? S’augmentarà la flota d’aquests?
  • Saben que és impossible evitar el contacte amb ells per atendre’ls com necessiten?
  • Quina ràtio hi haurà?, dependrà de cada centre?
  • ...?

Resulta contradictori que si en l’àmbit general s'està demanant una "desescalada" en què es recomana el distanciament social, una de les primeres mesures sigui la incorporació a les escoles del grup més vulnerable, un grup que no entén de distanciament social, ni de màscares, ni de guants i molt menys de coronavirus.

A la FEUSOC defensem que pel futur dels centres educatius i dels treballadors, cal tornar progressivament a la normalitat, però cal fer-ho amb les millors garanties de seguretat i salut per a tots: treballadors, nens, famílies...

Per això, des de la Federació d'Ensenyament de la USOC, demanem al Govern de la Generalitat i a les administracions públiques que aclareixin de manera urgent i amb criteris professionals com ha de ser aquesta incorporació als centres d’Educació Especial, que especifiqui les normes i doni els criteris a seguir per poder oferir tranquil·litat al sector.